Kundserviceportal

Bacteria Shield FAQ

Senaste uppdateringen: Dec 02, 2013 06:47PM CET
Hur fungerar Bacteria Shield jämfört med handsprit?
Andra produkter som t ex handsprit fungerar genom att de förgiftar bakterierna via ett aktivt ämne och de slutar vara verksamma när de väl har torkat ut. Bacteria Shield består av en avancerad formulering som påverkar både bakterier på både ett kemiskt och fysiskt sätt. På så sätt så fortsätter Bacteria Shield skydda även när den har torkat ut.

Vilken är den aktiva ingrediensen?
Bacteria Shield använder sig av flera aktiva ingredienser där kombinationen med en plusladdad polymer effektivt avdödar bakterier och virus utan att riskera att få resistenta bakterier.

Finns det risk för att bakterier blir resistenta?
Risken för att bakterier ska bli resistenta är minimal då Bacteria Shield attackerar organismer på flera olika sätt (både kemiskt och fysiskt) samt att vi använder oss flera aktiva ämnen jämfört med andra produkter som oftast enbart har en aktiv ingrediens.

Vad innebär EN 1500 och uppfyller Bacteria Shield dessa krav?
EN 1500 är en kvalitetsgranskning av medel för hygienisk handdesinfektion. Bacteria Shield är väldokumenterad enligt olika Europeiska standarder och har bland annat testats enligt EN 1500 och fått godkänt. Köp aldrig en produkt som inte uppfyller dessa krav.

Är produkten på något sätt farlig att använda?
Nej, Bacteria Shield är helt ofarlig att använda och är dessutom miljövänlig.

Är produkten brandfarlig?
Nej, Bacteria Shield innehåller ingen alkohol.

Kan man använda BS på andra ytor som t ex bilratt, toalettstol, fjärrkontroll eller tangentbord som ofta är de värsta bakteriekällorna?
Absolut! Gör så här: ta en bit hushållspapper och tryck ut handskum. Nu kan du rengöra med pappret. Studier visar att på ytor så tar Bacteria Shield 99,999% och ger dessutom ett aktivt skydd som på ytor varar i dagar. Produkten är den perfekta garantin för bästa handhygien under resan.

Vad är skillnad på en produkt som avdödar 99,999% och andra som avdödar 99%?
Bacteria Shield är helt enkelt tre decimaler bättre, d v s produkten är betydligt mer effektiv.

Hur vet jag att Bacteria Shield fungerar?
Bacteria Shield är en av de produkter på marknaden som har genomgått flest tester och är bland annat godkänt att användas på Boeing-plan som har den högsta standarden i världen. Tester visar att Bacteria Shield avdödar 99,999% av alla bakterier och virus.

Hur länge varar det långvariga skyddet?
Studier visar att man kan få ett skydd upp till fyra timmar men våra resultat visar även att även efter en hel arbetsdag (åtta timmar) så finns färre bakterier på händerna än när dagen startade. Skyddet beror på hur snabbt det osynliga skyddet slits av.

Kan barn använda handskummet?
Absolut, redan idag används Bacteria Shield av barn och de som har nedsatt immunförsvar.

Hur använder jag Bacteria Shield?
Tryck ut skum från flaskan och gnid in det, framför allt på fingertopparna. Låt det lufttorka, händerna ska inte sköljas med vatten.

Vad gör jag om jag råkar få medlet i ögat?
Skölj noggrant med vatten.

Innehåller Bacteria Shield alkohol?
Nej, och därför torkas inte händerna ut eller luktar starkt av alkohol.

Innehåller Bacteria Shield någon parfym?
Nej, för att få en så allergifri produkt som möjligt så har vi inte tillsatt några onödiga kemikalier.

Jag har känslig hud och kan inte använda handsprit. Kan jag använda Bacteria Shield utan att få utslag?
Vi har låtit personer med känslig hud använda Bacteria Shield och ingen har i dagsläget fått någon allergisk reaktion. Menför säkerhets skull rekommenderar vi att man testar försiktigt först.

Hur ofta kan jag använda Bacteria Shield?
Hur ofta som du vill, ju oftare man använder Bacteria Shield desto starkare blir skyddet.

Kan Bacteria Shield lämna kvar fläckar på andra ytor?
Bacteria Shield är helt ofarligt och lämnar inte kvar några fläckar.

Är Bacteria Shield bättre än andra motsvarande produkter?
Ja, använd Bacteria Shield för absolut bästa handhygien. Den tar 99, 999 % av alla bakterier och virus och lämnar dessutom kvar ett långvarigt försvar. Bacteria Shield är dessutom en av de produkter som är mest väldokumenterade på marknaden. Minimal risk för resistens samt helt ofarlig att använda.

Finns det någon risk för miljön vid användning av Bacteria Shield Handskum? Vad händer när detta hamnar i avloppet?
Nej, Bacteria Shield är dessutom godkänd enligt norska Mattilsynet att användas i dricksvatteninstallationer. Produkten är inte farligare än destillerat vatten.

Jag använder handsprit, det fungerar lika bra.
Handsprit fungerar endast tills det har torkat in, ger torr hud, är brandfarligt och enligt flera studier så tar det i vissa fall enbart 50-70 % av bakterierna samt visas sig ha svårt mot bland annat MRSA och svininfleunsan. Torr hud medföljer också till att lättare få infektioner. Bacteria Shield har dokumenterad effekt på 99,999 %, avdödar både MRSA samt svininfluensan. Motverkar torr hud och har ett inbyggt försvarssystem.

Jag får ofta utslag på händerna under mina ishockeyhandskar, kan detta hjälpa?
Utslagen beror på svett kombinerat med bakteriehärdar. Ja, Bacteria Shield kan motverka dessa problem.

Behöver vi inte bakterier för att bygga upp vårt immunförsvar?
Ja det behöver vi, men det vi andas in är tillräckligt för att förstärka immunförsvaret. Våra händer är den största smittspridaren.

Fungerar Bacteria Shield mot svininfluensan?
Bacteria Shield har dokumenterad effekt mot svininfluensan.

Är Bacteria Shield verksam mot MRSA (sjukhusbakterien?)
Ja, produkten är fullt verksam mot MRSA och bildar inte heller någon resistens.

Kontakta oss